torsdag, december 08, 2005

Heja Harold!

Igår höll nobelpristagaren Harold Pinter sin nobelföreläsning och han skrädde inte orden när han talade om USA:s politik.
Såhär började hans föreläsning.
"Det finns inga skarpa gränser mellan verkligt och overkligt, inte heller mellan sant och osant. Någonting är inte nödvändigtvis endera sant eller inte sant; det kan vara både sant och inte sant."
Jag tror att de här påståendena fortfarande håller och än i dag kan tillämpas på utforskandet av verkligheten genom konsten. Som författare står jag alltså bakom dem, men som medborgare kan jag inte göra det. Som medborgare måste jag fråga mig: Vad är sant? Vad är osant?"

Från sin roll som författare övergick han sedan så att tala från sin roll som medborgare.
Det var oerhört starkt.

Samtidigt tänkte jag när jag släckte nattlampan: Hur hade Nelson Mandela uttryckt sig kring samma ämne? Det fanns inte mycket av försoning i Pinters tal. Men vi behöver nog båda uttryckssätten?

Inga kommentarer: