onsdag, december 07, 2005

Offer eller aktör?

Idag blev jag uppringd av en reporter från radion som ville veta hur nästa års budget ser ut för biblioteket. Kommer den att påverka biblioteket negativt på något sätt? Eftersom vi sitter mitt i budgetarbetet kunde jag sanningsenligt svara att jag inte vet, men att förvaltningen i stort ska göra besparingar.
- Så det kan få negativa effekter då?
- Ja, det kan det, men ni kan också göra ett omvänt reportage om vårt bibliotek - om hur vi ökar besök och utlån - tvärtemot rikstrenden.
Jag fick lov att skicka mina positiva siffror till honom. Men det är inte säkert att det blir ett reportage.
Det är klart att det är viktigt att belysa besparingar och nedskärningar, men jag är så trött på att biblioteken jämt utmålas som hjälplösa offer som det är synd om!

Inga kommentarer: