lördag, oktober 31, 2009

Issey, Pleats Please!











I London besökte jag Issey Miyakes underlinje Pleats Please med endast plisserade kläder. De har en baskollektion som är lika i modell och färg från år till år och sedan kompletteras den med årliga kollektioner - kanske annorlunda modeller eller basmodeller i andra färger.
Jag var enda besökaren i affären så en av tjejerna tog sig tid och berättade och visade plaggens multifunktioner. Idén med kläderna är att man själv konstruerar dem när man sätter på sig dem. Jag provade en "rock" liknande den som syns på bilden. Först konventionellt, sen bak o fram och drog hela plagget över huvudet, vred ärmarna, drog lite här och där och fick en kort jacka med slag. Med lite nytt vridande fick jag en klänning...
Materialet är plisserad polyester, lätt att bära och bara att knöla ner i väskan. Maskintvätt o hållbart i många år. Storlekarna är uppbyggda efter längd - bredden behöver man inte oroa sig över, man drar och knyter så att det passar. Jag, som är 175 cm lång, ska ha storlek 4 (av 5). Inte dyrt, men tämligen högt pris.
Om jag någon gång blir lite mer sparsmakad blir detta min melodi. Fast jag har väl utrymme för fler stilar samtidigt, om jag tänker efter!
Från Pleats Please gick jag vidare till Issey Miyakes flag ship store.
- I could buy them all! meddelade jag de två expediterna som skrattade artigt.
Så snygga, roliga kläder i utsökt kvalitet!
I båda affärerna var jag enda kunden i lokaler nära Bond Street med två expediter per affär. Det är ju verkligen inte mitt problem - men hur tusan går det ihop sig?
De var iaf angelägna att berätta att jag kunde maila dit och säga vad jag ville ha så skickade de gärna hem det till mig!

Inga kommentarer: