lördag, juni 20, 2009

Virkad kopia - protest eller patetiskt?

I DN från i söndags (14 juni) läser jag om craftivism och om virknålens revolution. Bl.a. står det om Stephanie Syjunco som uppmuntrar till att virka märkesväskor. Hon gjorde det som ett konstprojekt och inbjöd till workshops mm och skapade en hemsida där man kan ladda ner beskrivningar till märkesväskor. Syjunco menar att hon utgår från människornas åtrå efter speciella märkesvaror och på detta sätt får de både varan och lär sig ett hantverk. Jag är lite skeptisk inför just den motiveringen. Om man verkligen, verkligen vill ha märkesväskan duger knappast den virkade kopian. Möjligen kan man väl känna att man ingår i någon slags kopieringsrörelse och tycka att det är lite kul? Att liksom reclaima ett mönster eller en form som blivit patenterad av ett företag och göra det till något eget.
Själv har jag virkat en Burberry-väska med matchande armband/handledsvärmare och smal scarf/halsband till. Jag har använt min Burberry-väska vid några få tillfällen. Det känns lite märkvärdigt. Och jag är lite osäker på om det är töntigt eller kul att ha en hemgjord, virkad kopia? Men så speciellt praktisk är den inte i det dagliga livet. Då är min "souvenirväska" från Oslo (jag köpte mönster och garn på Husfliden och virkade väskan efter resan)betydligt mer användbar och använd.

4 kommentarer:

Marikka sa...

Rolig protest, tror jag. Det är ju så patetiskt med alla väsk-kopior som man ser överallt. En del köper ju väskor/kläder enbart efter logga/märke.

Annaa M sa...

Lustigt, virkning uppfattas t ex på dotterns designgymnasieprogram som något väldigt exklusivt. "Fröknarna" föll i stum beundran inför hennes lilla ullkofta som du kanske sett i min blogg. MVG med guldtofs typ. Annorlunda var det för tre år sedan när hon sökte estetlinje på gymnasiet och som fritt arbete i ansökningsproverna valde att visa en virkad "installation" utifrån en Barbiedocka. De medelålders bildlärarna i juryn valde att ge projektet omdömet "missuppfattat uppgiften" och den strålande MVG-eleven fick ett samlat omdöme snäppet över G. Hon har svalt den förtreten. Däremot har hon inte börjat virka väskkopior.

Evis sa...

Jag tycker att den är rolig. Jag skulle inte ha den själv, men det är av två andra skäl:
1. virkar inte
2. Det är för beige.

Men kul.

elska sa...

Jag har letat efter mönster till att virka burberry, har du lust att dela med dig hur du gjorde?
/Hälsn Mia