söndag, december 14, 2008

En synpunkt

Jag läser regelbundet bloggen Hotspot och gillar den. Sedan i somras (tror jag) har Karolina Skande också ansvarat för DN Söndags modeinslag. Där har jag blivit besviken. Jag tycker att DN:s modebevakning ska bestå av något annat, längre texter. Kläder satta i andra sammanhang än att bara exponeras tillsammans med pris och inköpsställe. DN ska visa en annan aspekt av mode än vad modetidningar och de flesta modebloggar gör. Tycker jag.
Idag blev det så extra tydligt. Massor av festklänningar - "i år är det kort-kort som gäller". Tja, kanske är det kort-kort som "gäller" men tycker man inte det så blir uppslaget ointressant. Det funkar inte som inköpsguide och texten är så sparsam att den inte heller inspirerar till andra tankar eller insikter.
Det är förstås inte värre än att jag numera bläddrar förbi DN:s modesidor efter en kort titt, eftersom det inte gav mig något mer än det jag redan läst i bloggar och modetidningar. Men jag tycker det är synd.
Sidan innan bilduppslaget har ofta ett par korta och informativa texter där Karolina Skande, Daniel Björk och Anna-Lisa Lindén m.fl. brukar skriva. De korta artiklarna är ofta både roliga och intressanta, så ändra inte på det! Men det är alltså bilduppslagen som jag har invändningar emot - vem det nu är som bestämt att de ska vara upplagda som de är numera.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håller helt med . Uppslaget var så likriktat och likt alla andra modereportage som det redan finns hur många som helst av.

Anonym sa...

Hej Malin! Bra och intressant att läsa dina åsikter om modet i DN Söndag. Själv skulle jag gärna göra mer och fler textbaserade (och lite mer djupgående) jobb men min redaktör anser att söndagsbilagan i övrigt är väldigt text-tung (och emellanåt ganska allvarlig) så hon vill ha några sidor i bilagan som är titt-vänliga och enkla och snabba att ta till sig och hon tycker att modet lämpar sig väldigt väl att göra just lite lättsammare, enklare och mer bildbaserade. Vi försöker dock variera de ganska konkreta shoppingtipsen med att emellanåt ha lite mer djupgående intervjuer och modejobb etc. Jag ska absolut famföra dina kommentarer till övriga redaktionen!

Anonym sa...

Även jag håller med Malin. Reportagen i DN Söndag om mode och kläder var tidigare en höjdpunkt och gav alltid mycket att fundera på. En lång rad av 20-åringar i kortkort är meningslös för mig och säkert för många andra av DN:s läsare.

Malin sa...

Hej Karolina! Hälsa din redaktör att vi som gillar mode inte alls har något emot textunga och allvarliga texter! Jag har alltid gillat Söndagsbilagan just för att man där fått läsa långa och ingående artiklar.
Extra kul är det när man får läsa långa artiklar om nya svenska designers!