tisdag, november 13, 2007

Kedjereaktioner och SoFashion


















Foto: Tomas Åhlman

Idag har jag haft en lyxdag i Stockholm. Jag har lyssnat på två föreläsningar. Intressant och lärorikt. Inte minst att studera själva föreläsningstekniken; det är inte första gången jag funderar över varför många kvinnliga föreläsare låter som förskollärare som talar till förskolebarn? Och hur mycket roligare blir det inte när publiken involveras - även om det är så simpelt som att rösta "ja" eller "nej" - samtidigt som det känns väldigt obekvämt att resa sig upp och blunda och tänka...vad är det som gör att det känns bra vid ena exemplet och obekvämt vid andra? Kanske handlar det om förförståelse/förkunskaper? Den första föreläsningen handlade om saker jag själv är ganska bra på och då var jag kritisk till det mesta. Den andra föreläsningen var ämnet nytt från början till slut och då var jag mycket mer glatt okritisk.

Nåväl. Föreläsningarna var placerade så att jag hade två timmars paus i mitten, varvid jag raskt pinnade iväg och bl.a. kollade in den fantastiska utställningen på Nutida Svenskt Silver - Kedjereaktioner av Maria Elmqvist. Sedan hukade jag iväg (det var snöglopp och hade jag inte varit så glad över utställningen jag just sett, så skulle jag skriva något riktigt deppigt om svenskt novemberväder) till So Stockholm. På So Stockholm har man en tillfällig utställning SoFashion by Rookies. Flera av utställarna har jag skrivit om tidigare, som Van Deurs, Forthmeiier, Drottningen av Saba och de var kära återseenden. Nytt för mig denna gång blev upptäckten av Les Couleures Nationales - en kappa av detta märke blir något att längta till!

1 kommentar:

Anonym sa...

Snyggt halsband! :)
Förresten så har du blivit taggad! Kolla här: http://fortknoxnostromo.blogspot.com/2007/11/hjlp.html