söndag, november 11, 2007

Baertling och Trotzig

För någon vecka sedan skrev jag om en tavla av Olle Baertling och hur den inspirerat mig till klädval. Då visste jag inte, det jag vet idag, att Baertling faktiskt också designade tyger och att Mette Prawitz är en av dem som designat kläder av Baertlings tyger. När jag försöker hitta lite om Mette Prawitz så stöter jag på Sara Lindmarks En studie av fenomenet kläder som konst med fokus på Mette Prawitz klädkonst. Ytterligare en text som jag förmodligen aldrig hinner läsa.

I vilket fall ledde detta mig fram till att minnas min garderobs kanske finaste kjol: den här sidenkjolen från Kellermans Art Collection, en signerad och numrerad kjol av Ulf Trotzig. Jag köpte kjolen på Outleten i Barkarby för säkert tio år sedan för en struntsumma och var mycket lycklig. Kanske inte pga av kjolen utan för att...

Som nybliven barnbibliotekarie och nyinflyttad i Borgholm, i slutet av 80-talet hamnade jag på en konstutställning där målningar av Ulf Trotzig visades. Hans målningar var jättstora och jag förälskade mig hårt i en gigantisk tavla i 40 000-kronorsklassen. Jag gick regelbundet till galleriet och övervägde på allvar att skuldsätta mig för att köpa tavlan. Det gjorde jag förstås aldrig.

Istället blev det alltså, några år senare, en Ulf Trotzig-tavla i form av en kjol! Min 40-årsfest firades i kjolen och nu funderar jag på om systersonens bröllop kan bli nästa tillfälle?

2 kommentarer:

Gagga sa...

Åh, så fin! Har själv en "blus" av Marie-Louise Ekman ur Kellerman Art Collection. Så lycklig över den.

Gunilla H sa...

Härligt med dessa gamla vackra kläder. Har en röd omlottkjol med tillhörande blus designad Marie Louise Ekman. Köpt 1994 som jag tänker bära i kväll på julafton.