tisdag, oktober 17, 2006

P1 Mode

Lyssna på P1 Mode idag, där modebloggarna Anna & Malin och Eleonore uttalar sig om just modebloggarnas betydelse. Kul!
Susanne Ljung hade en kort utläggning om regeringens slipsval. Just det hade jag planerat ett inlägg kring, men nu får det istället bli en replik till Susanne Ljung. Susanne Ljung har noterat att Fredrik Reinfeldt under hela valrörelsen haft antingen röd eller orange slips och på fotot över alla regeringsmedlemmar har hälften av alla män (som bär slips) en rödaktig slips. Susanne Ljung menar att detta är en ny moderat signal från Fredrik Reinfeldt som är i linje med hans lansering av Nya Moderaterna.
Ingalunda, hävdar jag. Visst minns väl alla över 25 fotot på Jan Stenbeck där han har svagt randig skjorta, hängslen och just röd slips? (Och filmen med Michael Douglas - Wall Street). Röd slips har sedan länge varit en rebellisk alfahanne-signal från finansvalpar. Var den inte smal i läder på 80-talet? (Förutom läderslipsen är det mesta av mitt resonemang taget från Ulla Brücks inledning i boken Påklädd, uppklädd, avklädd.)
Nu har jag ju inte hunnit läsa så mycket på min kurs ännu, men jag uppfattar det som att hur radioreportrarna i programmet talar om hur mode uppstår och sprids, som rätt förenklat. Resonemanget bygger på Simmels teori om att modet sipprar från överklass och nedåt. Som jag uppfattar dagens modeteori så bygger den på Simmels (och Vebblens) teorier, men att man idag ser det mer komplicerat, som en ständig förhandling mellan olika grupper och gränsdragningar.
Programmet avslutades med en intervju med filosofen Lars H Svendsen, författare till en av de böcker jag just läser: Mode. En filosofisk essä. Jag har inte kommit så långt i boken, men av intervjun att döma, så kommer jag att bli rätt förbannad. Jag uppfattar att han gör rätt analys men drar fel slutsatser. Hoppas kunna återkomma till detta.

Inga kommentarer: